NZ is het allermooist!

12 februari 2020 - Franz Josef Glacier, Nieuw-Zeeland

Na weer wat prachtige weken in dit land weten we het zeker, dit is echt het allermooiste land.

Het landschap is zo verschillend, de mensen aardig, de activiteiten overal supercool, het eten is lekker en het gratis kamperen op de mooiste plekjes is echt zo gaaf!!!

We hebben op een mooie, zonnige dag Milford Sound bekeken. De volgende dag in wat mist een cruise gedaan om het wat beter te bekijken. Was heel indrukwekkend! Overal watervallen en de seals gingen er mooi voor zitten toen we langs vaarden. We hebben er ook nog een hike gedaan naar de Key Summit!

Daarna hebben we wat dagen in een klein stadje Lumsden doorgebracht. Het is een heel klein stadje met niks te doen maar toch zijn we hier 5 dagen geweest. 2 dagen omdat het regende en we wilden wachten tot het zonnetje terugkwam, voor we naar Queenstown zouden gaan. En de andere 3 dagen konden we geen kant op. Er was zooooveel regen gevallen dat de wegen naar Queenstown en ook naar het zuiden van het stadje, dicht waren. We zaten letterlijk vast hier! Gelukkig waren de mensen er heel lief.. we waren met zo’n 60 backpackers met busjes/ tentjes gestrand, dus the town hall was opengesteld voor ons. Hier hadden we koffie, thee, een keuken om te koken, een plek om warm te zitten en je mocht er zelfs slapen. Daarnaast hebben we ook 1 hele dag in een lunchcafe’tje gezeten met een heerlijke lunch en goed gezelschap. We hebben hier 2 stellen ontmoet van onze leeftijd, die ook richting Queenstown wilden gaan. We hebben onze regenachtige dagen samen met hen doorgebracht met veel spelletjes en geklets.

‘s Middags kwam de lokale bakkerij lekkers brengen en ‘s morgens kwamen de schoolkinderen met scones en pannenkoeken. Echt hartverwarmend!

We hebben trouwens nog heel veel geluk gehad met onze Milford Sound trip. 2 dagen na ons bezoek is de enige weg hiernaartoe ook gesloten. Deze is nog steeds dicht en ondertussen zijn alle gestrande toeristen met helikopters geëvacueerd. Daarentegen staan hun auto’s daar wel nog. Dit zou onze trip echt helemaal verpest hebben..

Toen de weg van Lumsden naar Queenstown om 07:00 ‘s ochtends weer open ging, stonden we daar als 10e in de rij! Samen met de stellen die we ontmoet hadden, hebben we ons goed vermaakt in deze leuke stad. We zijn met een gondol naar de top van de stad gegaan en daar hebben we met het allerprachtigste uitzicht gekart. Dit was zo gaaf!

Daarnaast hebben we daar de lekkerste burger van de wereld gegeten, restaurant The Fergburger en ook nog eens het lekkerste ijs gegeten bij Patagonia Icecream.

Met een van de andere stellen zijn we ook nog op een jetboat gegaan. Deze gaat over het meer en door de rivieren met een behoorlijke snelheid en maakt dan steeds spins. Soms wel van 360 graden. Ook weer zo vet om eens gedaan te hebben!!

Vanaf hier zijn we met zn tweeën weer verder gereden naar Lake Wanaka! Het wordt bijna saai om te schrijven, maar alweer.. zo’n prachtig meer met mooie bergen er om heen. We hebben wat gewandeld en aan het meer gechilld!

Op een nacht hadden we de wekker om 3 uur gezet om te gaan hiken! We wilden graag met de zonsopgang op de top zijn.. Achteraf was het een geweldig uitzicht en een hele ervaring, maar tijdens de hike was het echt pittig. 3 uur lang heeel steil omhoog en terug natuurlijk heel steil naar beneden.

Naast dat we graag de zonsopgang wilden zien, wilden we niet met zoveel mensen de berg bewandelen. Nu waren we gelukkig met veel minder mensen dan als we overdag gegaan zouden zijn, maar nog steeds waren er al 25 auto’s op het parkeerterrein toen we om 03:30 daar parkeerden. Ongelofelijk!

De dagen er na hebben we nog Lake Hawea gezien en daar heel mooi gekampeerd. In een bekend wijngebied hebben we nog een lekkere wine tasting gedaan..  We hebben even gewandeld bij the Blue Pools, zo mooi! En ZO koud, dus niet gezwommen.  We zijn langs fox glacier gereden, de glacier was wel te zien maar door de wolk ervoor net iets minder. En na een nacht op een camping in Franz Josef Glacier Town wilden we een hike doen met een mooi uitzicht op de glacier, maar helaas... Teveel mist om iets te zien.

Jammer, maar gelukkig hebben we al zoveel moois gezien en komt er ook nog zoveel aan!

We rijden nu door langs de westkust en morgen gaan we een cave tour doen om glowworms te zien. Tot de volgende keer

1. Marjan:
    Wauw wat mooi weer!!!! Jullie blijven overtreffen!!!!! Wat is de wereld mooi 😍
    Groetjes Marjan
  2. W,vonk:
    12 februari 2020
    Weer een heel mooi verslag. Jammer dat het weer nu zo tegen zit. Maar zo te lezen, vermaken jullie je prima. En daar gaat het toch om. Veel liefs.
  3. Amber:
    12 februari 2020
    Wat ontzettend lief van de locals! Ieder nadeel heeft z'n voordeel :) Stoer dat jullie die hike hebben gedaan.
  4. Ed Heijnes:
    12 februari 2020
    Zo te zien heeft NZ meer moois qua natuur te bieden dan AUS. Geweldige ervaringen en leuk van die kinderen of zagen jullie er zo uitgehongerd uit soms? 😉 Geniet ervan voordat je het weet is het om.
  5. Bernadette en Paul:
    13 februari 2020
    Willen jullie al emigreren?😀
    Hier stormt het nu al een aantal dagen.
    Vaak gehoord dat de natuur in NZ prachtig is en heel divers.
    Geniet er maar lekker van
  6. Simone:
    15 februari 2020
    Zo te lezen genieten jullie er helemaal van, zelfs te tegenslagen!!!
    Ben benieuwd naar jullie volgende avontuur 😊
  7. Chantal:
    21 februari 2020
    Wauw wat geweldig om weer te lezen. Het is net een film. Het ziet er echt super gaaf uit!